SUMMARY: |
Dicționarul de pedagogie își propune definirea în termeni operaționali a
conceptelor și sintagmelor pedagogice relevante în prezent în studiul științelor
educației și cu aplicabilitate în învățământul preuniversitar, prin realizarea unui
inventar al semnificațiilor educaționale ale acestora.
Explicitarea semnificațiilor educaționale s-a realizat din perspective științifice
multiple, operante în analizele, sintezele, cercetările teoretico-fundamentale și practicaplicative
din domeniul științelor educației, în teoria și practica educației, respectiv,
după caz, cu evidențierea implicațiilor: pedagogice, psihologice, curriculare, didactice,
manageriale, sociologice, filozofice, ergonomice, legislative, informatice, economice,
etice, axiologice, specifice teoriei comunicării.
În complementaritate, pentru sprijinirea cititorului, autorii au oferit analize și
interpretări moderne, citate referitoare la conceptele analizate și exemple originale,
în care s-au utilizat conceptele și sintagmele în enunțuri care se circumscriu științelor
educației. Dincolo de forța lor explicativă și ilustrativă, aceste suporturi sprijină
cititorul în exersarea și dezvoltarea limbajului de specialitate – psihopedagogic,
curricular, didactic și managerial, îndeosebi prin definirea conceptelor pedagogice,
prin realizarea de conexiuni logice între ele, prin realizarea de transferuri conceptuale
și metodologic-acționale. |