BERNÁTH‐VINCZE Anna Emese
ILUZII POZITIVE. CONVINGERI POZITIVE DESPRE SINE

 
  PSIHOLOGIE
   
  978‐606‐37‐0035‐4
  2016
 
  RESUME
Format: add to cart
   
SUMMARY: O serie de cercetări inițiate ı̂n domeniul psihologiei cognitive și sociale au scos ı̂n evidență faptul că percepția pe care cei mai mulți indivizi o au despre sine nu corespunde deloc cu cea pe care o postulau unanim modelele tradiționale ale sănătății mentale, și anume că auto‐percepția precisă și fidelă realității este un element esențial al sănătății mentale. Rezultatul general al acestor cercetări a indus ipoteza că indivizii – ı̂n mod sistematic – tind să ignore sau să minimalizeze informațiile negative referitoare la sine, să acorde mai multe resurse cognitive informațiilor pozitive, iar la finalul acestui proces apare efectul general „sunt mai bun ca media”. Bazându‐se pe sinteza acestor cercetări, Shelly Taylor și Jonathan Brown (1988) au elaborat Teoria adaptării cognitive care postulează că auto‐percepția, deviată ı̂n mod pozitiv, este caracteristică majorității populației, iar cea conformă realității caracterizează persoanele care suferă de depresie. Tendința de a vedea sinele ı̂n comparație cu alții ca prin niște ochelari cu lentile colorate a fost etichetată ı̂n literatura de specialitate drept iluzii pozitive, iar lipsa acestora drept realism depresiv.